8.3.07

Hatter og kanoner


Etter oppfordring fra Rambukk, sitter jeg nå og skriver min første blogg. Jeg har over lengre tid hatt gleden av å kommentere andres blogger i hytt og gevær, så kanskje det er på tide.

Så åssen gjør man detta da?

Det er enkelt å kommentere andres blogger. Temaet ligger der perfekt tilrettelagt. Man kan spinne rundt det, eller gå rett på sak og skyte direkte i mål. Eventuelt bak mål. Ja altså som et innlegg på fotballbanen.

Det blir plutselig litt verre når det er du selv som må komme med innlegget. Spesielt når ”du” i dette tilfellet er meg, som verken har peiling på pasninger eller offside. Jeg dundrer derfor bare til med keiva, og skrur ballen i en forferdelig bue rett i sidelinja.

Så her er den altså. En hverdagshistorie fullstendig blottet for nyhetsaktualitet og politiske undertoner. Tror jeg. Hvis du finner noen er det en ren bonus.

Det var altså her om dagen, jeg satt i bilen på vei mot byen. Det var for så vidt ikke noe spesielt med denne formiddagen. Bare det sedvanlige scenarioet med at alle verdens menn med hatt, og kvinner med sminkepungen viftende i sladrespeilet så pudderstøvet ligger som et lavt skydekke i kupeen, skal ligge foran meg i køen.

Med motgående trafikk var jo forbikjøringer utelukket. Med økende blodtrykk og adrenalinnivå på høyde med postgirobygget, streifet tankene innom frontmonterte kanoner, hyppigere og hyppigere.

Det var da jeg fikk den geniale ideen. Hvorfor ikke integrere en gigantisk fargeskjerm i frontruta. Med kanonkontroller på rattet og autofire på girstanga samt en sensor som effektivt detekterer gamle hatter, pudderstøv og skranglete fotgjengere som absolutt MÅ kile fast rullatorhjulene når de skal krysse de hullete norske veiene. Det ville bare blitt fantastisk.
Poengene ville kommet opp på frontruta ved siden av siktet til kanonkontrolleren.

Jeg tenker først og fremst på å få utviklet dette som et spill som flettes inn i virkeligheten, da ekte kanoner i grillen neppe hadde gått gjennom hos biltilsynet. Det er liksom ille nok å få godkjent et par ekstralys.

Det ville frydet alle og enhver å komme opp i leie trafikksituasjoner. Bare å plaffe løs på sine bitreste motstandere.

Eller hva med slikt utstyr på blå resept for personer med svakt hjerte, høyt blodtrykk og dårlig tid?

8 comments:

Rambukk said...

Jeg ville ikke bekymra meg nevneverdig for Biltullsynet. De hadde nok mobilisert alle ressurser på å måle lux og telle seter. Et par kanoner i grillen vil de neppe oppdage.

Gratulerer, forresten, keep on!!!

Svevestøv said...

Du sier noe der, Rambukk. De har sine prosedyrer å følge, så et par rørstusser ut av grillen kunne nok passert på en god dag.

Noe sier meg likevel at ekte hatteskudd ikke er allmenn akseptert. Folk er rare!

Takk forresten!

Anonymous said...

Gratulerer! Bare fortsett å dundre til med "kjeiva", - det blir bra det!

Anonymous said...

En pangstart dette! Lykke til videre.

Svevestøv said...

Lillemy og Trulte: Takk for det:)

Anonymous said...

Det er ikke bare de med hatt, sminkepung og gåstol som kan være frustrerende å havne bak i trafikken. Har du foreksempel prøvd å kjøre på en grusvei etter at en Petter Solberg-wannabe har rast av gårde i et tempo som Petter Solberg-wannabe-bilen, som gjerne kan være en gammel taunus, egentlig ikke tåler? Da blir det svevestøv da! Og med mindre du har radar og en plutselig og uforståelig lyst til å vaske bilen blir du fint nødt til å - ikke kjøre saktere enn du har lyst til - men stoppe. Stoppe!

Svevestøv said...

Grusvei: Radar blir selvsagt å få som ekstrautstyr

Anonymous said...

Trur kanskje dette er en sak for skaperen. Så vill ide at den bare må prøves ut.